OVER INCLUSIE

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . tekst: mAchil deinum en Annoëlle vAn hooff Op naar digitale inclusie van neurodiverse studenten Volgens het ecIo (expertisecentrum inclusief onderwijs) is studeren voor studenten uit een neurominority (deze term heeft onze voorkeur boven ‘neurodiversiteit’) vergelijkbaar met het beoefenen van topsport. een curriculum dat is afgestemd op de belastbaarheid van de ‘gewone’, ofwel neurotypische student, kan studenten met bijvoorbeeld AdHd of dyslexie evenveel energie kosten als het lopen van een marathon. V 22 I&W mAGAZIne nr 2 - 2023 anuit de lectoraten organisaties in digitale transitie (xander lub & machil deinum) en co-design (Anita cremers & Annoëlle van Hooff), is aan de Hogeschool utrecht (Hu) een onderzoek gestart naar de behoeften van neurodiverse studenten aan de Hu. Kernvraag: welke aanpassingen en ondersteuning hebben zij nodig om dezelfde kansen te hebben als ‘gewone’ studenten? focus op digitale toegankelijkheid de obstakels waar studenten uit een neurominority tegenaanlopen, zijn veelomvattend en divers. dit onderzoek beperkt zich daarom tot vier doelgroepen: studenten met dyslexie, Ad(H)d, een Ass en/of hoogbegaafdheid (Hb). Voor deze vier groepen is gekozen omdat uit cijfers van de nse, de jaarlijkse nationale studenten enquête, blijkt dat deze groepen relatief sterk vertegenwoordigd zijn. bovendien is het onderzoek beperkt tot slechts één van de obstakels waar deze studenten tegenaan lopen: de digitale vorm waarin onder andere roosters, lesbeschrijvingen, huiswerkopdrachten en toetsinformatie worden aangeboden (dlo). einddoel is dat digitale informatie effectief en efficiënt aan neurodiverse studenten wordt overgebracht. Zodat ook zij hun studie in de reguliere tijd kunnen doorlopen en ook zij tijdens toetsmomenten onbelemmerd kunnen laten zien wat ze geleerd hebben. Behoeftes en oplossingen In de eerste fase brengen we in kaart hoe deze vier doelgroepen de digitale leeromgeving (dlo) ervaren. door middel van literatuuronderzoek, (expert)interviews en groepssessies wordt daarna per doelgroep een ‘behoeftenpalet’ opgesteld. tegen welke problemen lopen zij als groep aan als ze zich begeven in een digitale leeromgeving? en, heel nadrukkelijk: welke oplossingen zien ze zelf? Aan welke digitale pre

23 Online Touch OVER INCLUSIE Home


You need flash player to view this online publication